OM azonosító: 029633
6782 Mórahalom, Barmos György tér 2.
+36 62/281 059
iskola morahalom.edu.hu
Segítsen iskolánk fejlődésében adója 1%-ával.
Mórahalom Közoktatásáért Közalapítvány
Adószám: 19085335-1-06
MÓRAHALMI MÓRA FERENC ÁLTALÁNOS ISKOLA
A Mórahalmi Móra Ferenc Általános Iskola múltja mélyen gyökerezik, szinte századokban mérhető az oktató-nevelő munka talaján. 1853 tavaszán nyitotta meg kapuit az első mórahalmi iskola. A kor tanítói igazi „lámpásként” világítottak a tanyavilágban. A homokháti kistérség településeihez hasonlóan Mórahalom lakossága is a vállán érezte a térség hátrányokkal, küzdelmekkel teli hétköznapjait. Az itt élők a hátrányt kitartó szorgalommal kompenzálták. Iskolánk névadója is „messziről”, mondhatjuk, mélyről indult. A gyermekkortól a felnőtt életig a derű, az igaz lélek azonban a biztos jövő felé terelgette.
Móra Ferencet első tanítói életre szóló igazsággal indították útjára: „Közülünk való vagy, a mi eresztésünk vagy, beszélj rólunk azoknak, akik közé küldtünk. Ne cifrázd, ne szépítsd: mondj el bennünket olyanoknak, amilyenek vagyunk...” ( Móra Ferenc). A Mórasuli életét is ezen igazság mezsgyéjén tartjuk. Az iskolás éveket egy utazásnak szánjuk, hogy megtudjuk, honnan érkeztünk, s hová érdemes tartani, akár kikövezett, akár hepehupás az utunk.
Diákjainkból igazi „mórás mesehősöket faragunk”, akik „fejükön a derű kalapjával, kezükben az igazság botjával és lábukon a mese csizmáival, biztos tudás birtokában, emelt fővel lépnek a jövő felé”.
Az iskolánk - a történelme folyamán - „pezsgő” életet élt, a folytonos megújulás jellemezte. 1997-től mind módszertani, mind infrastrukturális téren komoly fejlesztések történtek. Az innovációs stratégiának köszönhetően a kistérség meghatározó szellemiségű intézménye lettünk. Elköteleztük magunkat egy gyermekközpontúbb iskola kialakítása mellett. A pályázatoknak köszönhetően az iskola infrastruktúrája és eszközellátottsága az átlagosnál jobbnak mondható. Az oktatás fejlesztésére irányuló törekvéseket mindig figyelemmel kísértük, melynek köszönhetően módszertani repertoárunk évről-évre gazdagodott. A jövőképben nem csak a külső kapcsolatok ápolása, hanem az önmagunkra történő fókuszálás is nagyobb hangsúlyt kapott. A jövőnket újra gondoltuk, és a következőt fogalmaztuk meg: „Olyan elfogadó és befogadó intézménnyé válunk, ahol örömmel végzett tevékenységgel vezetjük át tanulóinkat nehézségeiken, és hozzuk felszínre azt, amiben tehetségesek. Ehhez a pedagógusok egyéni képzése mellett fontos számunkra az egymástól való tanulás kultúrájának fejlesztése, a belső továbbképzések és tudásátadás lehetőségeinek további erősítése”.
Iskolánkban 8 évfolyamos általános iskolai képzés folyik, melynek alapelvei, hogy a diákjaink képesek legyenek a változó világot objektíven szemlélni, a változásokra reagálni, a tudásukat alkalmazni.
Főbb alapelveink:
• értékelvűség,
• értelmi, önálló ismeretszerzési, kommunikációs és cselekvési képességek kialakítása,
• a fejleszthető tudás kialakítása,
• tolerancia, mások és saját magunk elfogadása, becsülése,
• egészséges életmód,
• a környezet tisztelete és védelme,
• sikeres pályaorientáció.
A Mórasuliban a pedagógusok módszereiket szabadon megválaszthatják. Kiemelten támogatjuk a tanulói ismeretszerzés korszerű-, a tanulói kreativitást igénybe vevő, a tanulói készségfejlesztést előtérbe helyező tanulásszervezési módszereket:
• Komplex Instrukciós Program (KIP),
• Komplex Alapprogram (KAP),
• kooperatív tanulás,
• KEVE,
• KÉKTÉR,
• Sakkpalota,
• projektpedagógia,
• drámapedagógiai, stb.
Olyan szervezési megoldásokat részesítünk előnyben:
• amelyek előmozdítják a tanulás belső motivációinak, önszabályozó mechanizmusainak kialakítását;
• a tanulók aktivitásának optimális kibontakoztatására törekednek;
• a tanulók előzetes ismereteinek, nézeteinek feltárásával lehetőséget nyújtanak a tanulók tudásának átrendeződésére;
• alkalmazzák az együttműködő tanulás technikáit;
• a tanítás-tanulás különböző szervezeti formáiban a tanulók tevékenységeit, önállóságát, kezdeményezését, problémamegoldását, alkotóképességét állítják előtérbe;
• a tanulókhoz optimálisan alkalmazkodó differenciálásra törekszenek a feladatok kijelölésében, azok megoldásában, a szükséges tanári segítségben, az ellenőrzésben, az értékelésben.
A Mórasuli nevelőtestülete mindennapi munkájában a névadója – Móra Ferenc – lábnyomában jár. Tarisznyánkban Móra sokoldalúságával, humorával, anyanyelvünk zamatos ízével, a gyermekkor legszebb emlékeivel.